Filmfragmenten

Bij het boek bieden we de volgende filmfragmenten ter ondersteuning aan de leerstof.

Film Dropjes tellen 

[A1.3, B1.1.2]

Rikash (5 jaar en 1 maand) krijgt de opdracht om een rij dropjes te tellen. Hij heeft de dropjes eerst netjes neergelegd.
Kijkpunt:
Hoe telt Rikash

Film Het racespel

[A1.3, B1.1.2]

Rikash (5 jaar en 1 maand) speelt samen met een volwassene het racebaanspel. De pion mag zoveel plaatsen vooruit als met de dobbelsteen wordt gegooid.
Kijkpunt: Bekijk hoe Rikash nu telt. Wat is het verschil met het tellen in het fragment ‘Dropjes tellen’? Hoe zou dat komen?

Film Sprongen

[A1.3]

Kinderen zijn lijfelijk bezig de getallenlijn te ervaren. Ze springen naar getallen met grote sprongen (sprong van tien) en kleine hupjes (deze staan voor sprongen van één). Na deze lijfelijke oefening wordt er een overstap gemaakt naar het maken van sprongen op de kralenketting. Uiteindelijk maken de kinderen de sprongen op een lege getallenlijn.
Kijkpunt:
Bekijk de verschillende manieren hoe kinderen ‘bewegen’ op een getallenlijn. Welke overeenkomsten en verschillen zitten er in deze oefeningen?

MILE-film Zakjes mandarijnen en doosjes krakelingen

Groep 4 [A2.1.1]

Een les waarbij het introduceren van de tafel van 5 centraal staat. 
In het boek wordt verwezen naar de volgende fragmenten:

  • Fragment 1: Praktijksituatie ‘Vandaag is het op de Bijlmerplein markt’ (28.15 – 30.46)
  • Fragment 2: Overgang van mandarijnen naar groepjesmodel en lijnmodel (46.20 – 50.20)
  • Fragment 3: Voorgesprek (09.36 – 13.17)

MILE-film Kwantiwijzer-interview Martijn

Groep 2/3 tweede leerjaar [A3.1.3]

Juf Sabine voert een diagnostisch gesprek met Martijn, die erafopgaven onder de 20 nog moeilijk vindt.
In het boek wordt verwezen naar de volgende fragmenten:

  • Fragment 1: diagnostisch gesprek bouwsteenopgaven G,H en I (‘bus’) (11:09 – 13:49)
  • Fragment 2: ‘diagnostisch gesprek bouwsteenopgave J (`makkelijke aftreksom') (13:50 – 14:45)